søndag 13. mars 2011

Den femte årstid - vinterfestspill på Røros inkl. hyttetur :)


Mars er vinterfestspilltid på Røros - også kalt "Den femte årstid". Vi prøver å få med oss dette eventyret hvert år, fire dager med klassisk musikk - det ble fire konserter på oss denne gangen, bl.a. åpningskonserten i nyrestaurerte Røros kirke, eller Bergstadens Ziir som den heter.


Somlepaver som vi er bestilte vi ikke biletter i tide, og måtte derfor nøye oss med "lyttebiletter" på galleriet, dvs. at vi pr.def. ikke kunne se noe men bare høre! Ei fin opplevelse faktisk, god plass, de verst tenkelige benker(!) men full frihet til å bevege oss om vi ville. Kikket over kanten så jeg fikk med meg hva Tine Thing Helseth og de andre hadde på seg - og så var det bare å nyte musikken i ei utrolig vakker og spesiell og nyrestaurert kirke!


Storstuggu og de andre konsertarenaene var pyntet med masse tulipaner - med mitt enkle kamera kommer de absolutt ikke til sin rett her - men vakkert var det!


Vår enkle lille 60-tallshytte i Hitterdalen, ca 17 km. fra Røros - med det dekkende navnet "Godt nok".
Bygd av en herr Faldbakken - onkel av forfatteren Knut Faldbakken har vi fått høre. Den har vært vår i snart fire år:)


Noen glimt fra innsida......


nytt og gammelt, kjent og kjært for oss....


bruktfunn langs alle hyller :) - her trives vi!!!!!

*
Dette har jeg altså drevet med siden siste innlegg her på bloggen - godt å få nye impulser:) Jeg har bl.a. hørt foredrag om "Beethovens appassionata; friheten, grensene - og ubehaget i finkulturen, og opplever å ha lært noe viktig - og til opplysning så er festspillene på Røros eneste gangen i året jeg går på klassiske konserter!
Vi trenger noe HELT annet av og til - tror jeg - det løfter!!

2 kommentarer:

  1. "Den femte årstid" høyrdes spennande ut. Skulle sikkert tatt ein tur til Røros på denne tida, har eit mål om å få til ein tur dertil, ein gong... Klassisk musikk er vakkert, og Tine Thing skulle eg gjerne ha høyrt på ;) Då skulle eg tatt turen innom kafeen til Aure kunstlag også ;)

    SvarSlett
  2. Takk for innlegg - jeg er så ny blogger at jeg blir like lykkelig hver gang noen legger igjen noe:)Jo Røros anbefales -på alle vis og til alle årstider!!! -men til opplysning så er det 30 mil mellom Røros og Aure, så du har et stykke igjen å kjøre før du finner kafeen vår:)) Skal forresten ha årets første åpning der nå i helga, med utstilling og det hele - blir stas! Fin dag til deg:)

    SvarSlett