tirsdag 20. september 2011

Livet på landet - hva ER det?


FRUSTRASJON/UTFORDRING; 
LIVET PÅ LANDET blir på blogg og i alle mulige blader framstilt som noe fredelig, vakkert, nostalgisk - m.m.m. 
Setninger som ; "god tid til å nyte kaffen ved det kvitskura kjøkkenbordet" og "tid til å bare være sammen" osv. er det ikke vanskelig å finne på trykk.
OG; vi elsker det.:))
Enten vi bor der eller ikke......
MEN; noen dager får jeg all denne idyllen litt i vrangstrupen - kart og terreng passer liksom ikke sammen!


Denne boka dukka opp i sommer - en tankevekkende stemme fra vårt naboland 
med stor relevans for Norge også.
VIL vi se hva som er i ferd med å skje 
med landsbygda
- i virkeligheten mener jeg -
og hvor er denne debatten her hos oss?


Alt dette som OGSÅ er landsbygda
FRAFLYTTING
GJENGROING
ENSOMHET
FORVALTNING AV VILT
AVHENGIGHET AV TURISME 
m.m.m


Hvilke tanker gjør vi oss egentlig -
er det en bevisst fortrenging vi driver med når vi bare trekker fram idyll og sjarme?


Vi bloggere har egentlig ganske mye makt - definisjonsmakt!
Er det noen debatter vi kunne tatt
eller vil vi helst dyrke idyllen 
og lukke øynene 
for ubehaget...


Denne boka er også verdt å lese
roman, morsom, 
men med spennende undertoner og klare utfordringer til å tenke nytt om/på landsbygda:)
Begge bøkene er på svensk
(jeg nyter det svenske språket......)
Anbefaler bøkene
og 
utfordrer til refleksjon.....
Ha en fin septemberdag - på landet som i byen:))



5 kommentarer:

  1. Hei på deg og takk for at du kikkar innom bloggen vår :)
    Absolutt ein aktuell problemstilling du tek opp her, og takk for gode tips til bøker !
    Det blir ofte slik at ein skriv helst om det som er positivt og det som gjer ein glad, medan me alle veit at alle "balar" nok på med sitt innimellom. Livet på landet kan vel, og er nok minst like strevsomt som livet i meir sentrale strøk. Me som bur på landet lengtar vel også innimellom til det urbane liv, forsvinne litt i mengden,bu i ein tre-roms leilighet... medan dei som bur i byen lengtar til "roen" og idyllen på landet...
    Trur alle innimellom drøymer seg vekk til eit anna tilvære enn det ein står midt oppi, og då kan det jo vera kjekt og la seg inspirera av både magasin og bloggar...
    Tja, det var mitt vesle innspel, vart vel ikkje så mykje klokare ;)
    Ei fin veke til deg :)

    SvarSlett
  2. Ja! Du har helt rett. Det skal være så romantisk og idyllisk å bo på landet, men det glemmes også strevet og ikke minst bygdedyret som bor hos mange. For å være ærlig hadde jeg godt (av og til) kunne tenkt meg en liten leilighet i byen , men veranda og vaktmester. Slapp å tenke vedlikehold og maling av vegg..
    Men jeg har prøvd å bo i by, og syntes ikke det var så kjekt i lengden. Det er vel noe som heter ja takk, begge deler. Jeg er nok der, med mine rosa sko og hest i hagen:-)
    Ha en fin kveld, og takk for spennende debatt om et spesielt tema, det må jeg tenke mer på:-)

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner godt at en får utferdstrang innimellom, men slik er det vel for alle..men jeg tror ikke det er mer idyll på landet, og det er tragisk når arbeidplasser forsvinner og folk flytter fra stedet.
    Selv er jeg sjelden i selve byen, der kunne jeg aldri bodd, jeg må kunne gå ut på bakken, på det grønne;)
    Skulle gjerne møtt deg på bytur, men denne gangen får jeg det ikke til, men kos deg masse!!
    klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Det er vel litt etter kva ein trives med, men det er trist at mange flytter frå bygdene. Meir idyll på landet er det nok ikkje, det er like mykje jobbing og travelt, men er nok meir fred og ro og grønne områder. Men alt avheng jo av kva ein trives med. Sjølv kunne eg aldri ha budd i by. Det holdt med 6 år i Oslo som student og elles vil eg helst vere på bygda. Ein gong i blant er det koseleg med eit bybesøk og ein tur på ein kafe osv.

    SvarSlett
  5. Hei du!

    Så spennande tema! Me treng slett ikkje prøve å dysse ned problem hverken her eller der. For eg er ei bygdejente som nå har budd 12 år i byen, så eg kjenner både bygd og by. Og eg ser mange liknande problem... Bygdedyret fins i byen òg, berre meir usynleg. Einsemd òg, massivt tilstades i byen. Der er den berre meir usynleg. Men fråflyttinga og sentraliseringa er eit stort problem på bygdene. Skulle ønske det ikkje var slik, men eg er jo sjølv ein del av den statistikken, desverre... Heldigvis fins det mange levande bygder rundt om kring, med positive folk som får ting til! Og så fins det folk som lagar flotte samlingsstader for andre - det er FLOTT det! Flotte ting i Tingstuo nå, ser eg - skulle gjerne ha vore innom ein tur:-)

    Tusen takk for alle fine kommentarar du legg igjen hjå meg - det varmar så godt! Eg er ikkje så flink som du til å legge igjen spor...

    Klem

    SvarSlett