tirsdag 20. august 2013

Den enkle hyttedrømmen...


Dere som kjenner meg vet 
- at jeg er glad i små hytter
- og at vi har gitt oss sjøl den utfordringa 
at vi skal innrede og holde hytta vår i stand 
ved mest mulig gjenbruk, brukt og loppisfunn...


Den lille 60-tallshytta vår på 26kvm  
er ikke noe palass
mange ville ikke drømt om 
å kjøpe noe så stusslig...
Men skal drømmer gå i oppfyllelse 
må man kaste seg ut på dypt vann av og til....
Det å være underveis er spennende!


I sommer har jeg snudd helt rundt 
på planløsningen i hytta
- her har sengebenken fått plass 
mellom vindu og spisebord...


Den gamle kjøkkenkroken skal bli "stue"
foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn dette...
Drømmen er å finne to stoler som antyder 60-tall
som er; fine - gode å sitte i - og til salgs:)


Her sto sengebenken tidligere
nå er veggen malt 
og forarbeid til kjøkkenbenk er gjort...
Må innrømme at her kunne jeg tenkt meg 
å kjøpe nye benkemoduler i stedet for 
å lage et lappverk av det vi har...
Når skal man gjøre unntak 
fra sine egne regler tro...;)
Det tenkes....


Om jeg fokuserer på små områder 
kan jeg allerede nå se at noe blir bra 
med den nye løsninga:)


Så gjelder det å være tilstede
her og nå i min egen hyttedrøm
nyte det jeg har fått til
og ha blikk for det vakre 
i de nære ting...

Min hyttedrøm er ikke stor og flott 
med tre bad og hundrevis av kvadratmeter 
å holde i orden...
Jeg ville valgt den enkle lille hytta 
om jeg hadde hatt mer penger også 
- for meg handler det om utfordringer og kreativitet
 og det å holde ved like det enkle hyttelivet
som jeg trives så utrolig godt med 
- og som landet vårt faktisk er kjent for:)

Hvordan er din hyttedrøm?

3 kommentarer:

  1. Kjempekoselig:-)
    Jo da, jeg er fra Betna, men bor i Bøfjorden:-)
    Har hørt om Tingstuo, men aldri vært der!!
    Ha en fin dag videre!!
    K

    SvarSlett
  2. Min hyttedrøm er ikke så langt fra din, Synøve. Jeg har en ide om at jeg ikke skal jobbe mer når jeg har fri enn ellers, men av og til er det "fri" å gjøre noe annet enn ellers, selv om det er mer jobb... som å gå løs på blomsterbed, f.eks. eller lage mat og vaske i en primitiv bolig.
    Jeg så et program for en tid siden om norske hytter; alt fra den rike forretningsmannen som hadde en avdeling til seg og kona og en hver til døtrene til ei hytte på Sørlandet som var satt sammen av kun brukte materialer, til og med en halv båt. Og opp gjennom taket (kanskje var det på verandaen) vokste et tre.
    Ad unntak fra "regler": Churchill skiftet parti to ganger, og den gang måtte det markeres med å gå over golvet i Parliamentet til det andre partiet ;)
    Jorunn

    SvarSlett
  3. Det viktigste er jo at vi trives på hyttene våre, enten de er store eller små.. Hyttedrømmen min ble virkelighet for 15 år siden. Da valgte vi å bygge helt nytt. Romslig og grei komfort ble valgt fordi det er på fjellet og vi bruker den veldig mye. Det som er godt på hytten er at det ikke er så mange "må" ting. Vi kan sage trær, ved, gå turer, slappe av og nyte helgen. Kos deg på hytten din. Kjenner du at dagene der virkelig gjør deg godt.. ja, da spiller det vel ingen rolle hvor stor den er.

    SvarSlett